måndag 10 juni 2019

Det blev några vasshjulsbilder till slut

Bloggredaktionens ståtliga motor-yacht står fortfarande på land. I helgen var det talko med förberedelserna inför sjösättning. Alla jag som arbetade blev dock ständigt avbrutna av en uppsjö småkryp som konstant dök upp framför ögonen. Detta gjorde de högst sannolikt med vetskapen om att jag inte hade någon kamera med mig.

Skalbaggar, spindlar och fjärilar av allehanda slag formligen kryllade på marken och runt båten yachten. En stor vasshjulspindel-hona (Larinioides cornutus) hade spänt sitt nät mellan skarndäcket och markvegetationen. Hon mumsade på ett stort svart blänkande bylte som antagligen varit en fluga.

När jag hade gjort vad jag skulle göra cyklade jag de 6,2 kilometrarna hem, bytte utrustning och cyklade tillbaka med småkrypsanpassad dokumentationsapparatur.

Området runt båten var tomt. Det var som om en svärm sädesärlor svept fram och slukat alla Heliophanus-spindlar, alla täckvävare, alla vivlar, alla jordlöpare och tjusiga småfjärilar.

Jo, visst hittade jag några vasshjulspindlar. Den stora honan i nätet hade krupit in under en list och var omöjlig att se annat än som en rund boll längst inne i en trång öppning. En annan hade tagit sig in i avgasröret. Den måste jag ju se till att få avlägsnad så småningom. 

Faktum är att båten yachten är full av vasshjulspindlar och några av dem kom jag trots allt åt att fotografera - som synes.

Här ovan är t.ex. en puttinuttigt liten unge på 1,5 mm och nedan syns en fullstor och tjusig hane som är ca 8-9 mm (kroppslängd).

Men mycket mer bilder än så blev det inte. Framöver ska jag aldrig åka ner till hamnen utan att ha kameran med mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar