måndag 30 april 2018

Helgskalbagge nr. 2. Ängskorn

Jordlöparfamiljen (Carabidae) har jag inte ägnat mycket tid åt. Det är hur konstigt som helst. Familjen är talrik och inbegriper många arter man stöter på till vardags även om man så bara pekar det minsta lilla på förnan. 

Det är således kanske läge för mig att göra något åt saken. Skulle man råka samla på artkryss är det ju dessutom en hållbar och god plan. Visserligen är inte alla jordlöpare helt enkla att arta, men de är i alla fall betydligt mindre trixiga än dessa horder av småsteklar och annat knytt jag tenderar fastna för.

Eftersom jordlöparna är en vit fläck i min hjärna har jag fått experthjälp med artningen av denna och efterföljande exemplar.

Här har vi åtta millimeter jordlöpare i släktet Amara. Arten sägs vara A. communis - ängskornlöpare.
En allmän art som verkar vara relativt flexibel med var den huserar. Ängsmark, skog och fuktmark nämns som normala tillhåll.

Note to my self: Försök se till att städa motivet åtminstone en aning i samband med fotografering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar