lördag 7 april 2018

Årets första

Klackarna i taket!
Här kommer årets första spindelobservation. Den som läst vårens... eller "vårens"... tidigare inlägg där jag hasplat ur mig någonting om att jag kikat efter spindlar medan jag vandrat i skogen vet att det varit fullständigt öde på fyndfronten.

I dag gav jag mig den på att få syn på någonting... bara någonting... vad som helst.
Så jag sållade bland en gnutta framsmältad förna och skakade enbuskar och rododendron här på gården tills småkrypen gav upp, släppte taget och visade sig.

Föga förvånande var det en granbaldakinspindel - Pityohyphantes phrygianus - som blev första krypet att drabbas av kamerablixten. En sådan fanns också med bland bilderna från senaste spindelfotograferingen femte november 2017 - alltså nästan exakt fem månader tillbaka i tiden. Gissa om abstinensen slitit hårt under skalpen. Som en bonus kom ett litet kvalster också med i bilden. Omöjligt att säga vad det är för något.

Även om våren fortfarande är trög så får jag väl trots allt konstatera att det börjar lossna nu när småkrypen äntligen ramlat ut i ljuset. Granbaldakinspindeln var inte enda motivet för dagen. Det kommer mera.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar