torsdag 12 april 2018

U-mygga

Med den här tvåvingen får jag ynnesten att skriva flera stycken genomsköna namn i ett enda inlägg. Mer än två flugor i en smäll liksom.

Först smakar vi på familjenamnet Dixidae. Hur häftigt är inte det namnet? Betänk sedan att det finns släkten som heter Dixi, Dixella, Metadixa, Neodixa, mm. Tyvärr vet jag inte (och har inte fått reda på) vilket släkte den fotograferade U-myggan tillhör.

Du läste rätt. U-mygga!
U-myggor är nämligen familjens svenska namn. Som om det inte räckte med skönlir i form av Dixidae så har svenska namnkommittén öst på med ännu tyngre rock'n'roll-posei. Jag tycker faktiskt det är på sin plats med stående ovationer. 

*Avlägsnar mig tillfälligt från tangentbordet och ställer mig upp*

Den här ca 5 mm lilla U-myggan skakades fram ur en Rododendron senaste helg. Den - och en artfrände - var förstås en aning vintertrötta men fladdrade iväg efter en kort fotografisession.

Familjens engelska namn är Meniscus midges. Även det är ju häftigt - men på ett annat sätt liksom. 
Meniskmyggor?
Nej. Meniscus handlar i det här fallet inte om de där broskskivorna i knäet. Det är Water meniscus som menas. Larverna lever nämligen i anslutning till ytspänningen och den kurvatur (water meniscus) som ofta bildas (av ytspänningen) i kanten av vattensamlingar. Olika släkten föredrar olika former av vattensamlingar. Vissa vill ha stillastående vatten och andra gillar rinnande vatten. Den avfotograferade hittades precis intill trädgårdsdammen och man kan väl gissa att det fins en viss koppling. 

Larverna är ofta böjda till ett U och pusselbitarna vad namnen beträffar börjar falla på plats. Jag vill ju också slå ett slag för kopplingen till u-båt även om det knappast är relevant i sammanhanget. Men larverna lever ju under...
Larverna filtrerar alger och andra näringsämnen ur vattnet. Fullbildade myggor äter ingenting.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar