fredag 20 april 2018

Tidig och smal

Jag ligger lite efter i rapporteringen. Senaste tiden har jag kommit igång aningen bättre med de små utflykterna och eftersökningarna av liv. Själva bloggandet har dock inte hunnit med alla gånger.

8.4 låg snön ännu djup i skogen. Här har vi en vecklare som vandrade omkring på snön. Den fick komma med hem för närmare inspektion.

Har jag tolkat mina referenser korrekt ska det här vara en Epinotia crenana. Det är en vecklare som är ganska variabel i sin teckning. Visserligen är väl fläckar och allt sådant i stort sett alltid på samma plats, men de enskilda färgtonerna varierar både i nyans och i kontrast till varandra. Den ljusa teckningen på vingarnas tycks också variera i storlek och ljushet.

Vecket längs vingarna torde vara en give away för arten i fråga. Smal videvecklare - som den heter på svenska - har ett vingspann på ca 14 mm och är vanlig nästan överallt. Arten är också aktiv väldigt tidigt under året - vilket alltså är en förutsättning för att den skulle krypa omkring på snön då när jag hittade den.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar