tisdag 4 juni 2024

Bådaviken 18.5. Del 5 - Lavsnabblöpare

Vad vore en inläggsserie från Bådaviken utan lavsnabblöpare?
Ofullständig!

I det här inlägget skrev jag några rader om varför jag konstant spanar efter dem.

Honan ovan är som synes rejält sliten. Hon torde vara i subadult stadium och har så varit sedan senaste höst. Det är alltså egentligen kostymen som slitits under lång tid. Bakkroppen är relativt stor och, om min tolkning av hennes åldersstadium är korrekt, således fylld av mat. 

Alla andra lavsnabblöparna jag fick korn på var fräscha. Ett par öms hittades också. Det ser alltså ut som om de i år uppnått vuxen ålder i mitten av maj. Tidigare har mina första observationer av vuxna individer skett i slutet av maj. Äggstinna honor är dokumenterade under andra halvan av juni.





En enda hane fick jag ögonen på. Givetvis fanns med säkerhet fler någonstans på stammarna i närheten av honorna. 

Lavsnabblöparna förlitar sig vanligen på sitt kamouflage och blir lätta att fotografera. Men de vuxna hanarna tar nästan alltid till benen och kilar toksnabbt över till andra sidan stammen så fort man närmar sig. Jag närmade mig med försiktighet och långsamhet men kom aldrig i närheten av tillräckligt nära ens för avståndsdokumentation.

Däremot gjorde jag för ovanlighetens skull en fokusstackning på en av honorna (nedan). Det är bara fyra bilder och ett av stegen är lite för långt. Därav ett litet "hål" med oskärpa centralt i stackningen och på motivet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar