tisdag 14 maj 2024

Första maj i Bådaviken. Del 3 - Småkrypen

Min traditionsenliga första maj handlar främst om fåglar och att sitta i timtal i Bådavikens fågeltorn. Mer om det här.

På senare år har jag ändå avslutat dagen med en vandring i området bara för att få lite bättre överblick och eventuellt notera något intressant. Rundvandringen inbegriper inte samma aktivitet eller koncentration som under en ordinarie småkryps-safari i Bådaviken. Självfallet blir det ändå viss okulärbesiktning av vissa platser. Att söka lavsnabblöpare Philodromus poecilus är sedan några år tillbaka obligatoriskt. Jag har skrivit mera om spindlarna i det här inlägget.


Således passerade och granskade jag ett antal stammar på vilka jag tidigare inte hittat lavsnabblöpare. Det blev napp ganska omgående. Honan i de tre första bilderna är i subadult stadium vilket stämmer för årstiden på basis av observationerna beskrivna i det ovan länkade inlägget. Kroppen är ca 5,5 mm lång.

Den andra individen jag fick korn på var aningen mindre. Ungefär 4,5 - 5 mm.

Därefter hittade jag ett exemplar på bara 3 mm (bilden nedan). Det här är min första observervation av lavsnabblöpare i den storleken. Ett tydligt juvenilt exemplar som ser ut att eventuellt kunna ha mer än bara ett öms kvar till subadult stadium. 

Jag har tidigare utgått från att unga och juvenila lavsnabblöpare uppehåller sig på svårupptäckta ställen på stammarna och att det är därför jag tidigare inte hittat dem. Deras ringa storlek gör dem förstås svårupptäckta även om de sitter på stammarna i ögonhöjd. Men som jag letat.

Det faktum att jag tidigare enbart sett subadulta individer under tidig vår samt höst har gjort att jag varit osäker på hur generationsväxlingen ser ut. Vuxna har hittats från slutet av maj till andra halvan av juni. Frågan har varit om alla spindlarna i området är vuxna under nämnda begränsade tidsperiod samt om livscykeln är tvåårig eller möjligen t.o.m. bara ettårig.

En ettårig livscykel har jag dock inte riktigt trott på med tanke på den korta tillväxttiden mellan ungarnas kläckning i mitten av juli (ca 15 dygn +/-5 dygn beroende på temperatur) och fram till det subadulta stadium i vilket de tidigare setts övervintra. 
Med upptäckten av en ung juvenil den här tiden på året stöds tvåårig livscykel. Dvs. de övervintrar som unga juveniler, växer till sig under andra sommaren och övervintrar igen i subadult ålder varpå de blir könsmogna i början av sin tredje sommar. Detta stämmer också bättre med ömsningsintervaller och antal nödvändiga tillväxtdagar observerade hos andra spindlar av motsvarande storlek.

Det betyder i så fall att mitt hittills fruktlösa letande efter (juvenila) lavsnabblöpare under perioden juli och augusti inte varit tillräckligt väl utfört.

Utöver lavsnabblöparna blev det inte mer än en enda "småkrypsobservation".
Hanar av någon liten tofsmygga (fam. Chaoboridae) smärtade nämligen rikligt. De satte sig nästan helst på samma döda alstammar som lavsnabblöparna bor på och därmed gick de inte att undvika.

Troligen är det samma art som finns i det här inlägget från 2021.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar