fredag 10 maj 2024

Trädgården 28.4. Del 2 - Brun ögonknäppare

I föregående inlägg nämnde jag att denna trädgårdssafari primärt handlade om ett reflektortest för blixten samt att jag behövde hitta blankare och på det sättet mer utmanande motiv för att bättre se hur ljusspridningen verkligen ser ut.

Fyndade en larv av brun ögonknäppare Denticollis linearis och den kändes som ett lämpligt testobjekt.
Snabbt kunde jag konstatera att Oatly Barista-reflektorn var för stor och framförallt felformad så att den koncentrerade ljuset för mycket (bilden ovan). 
Några bilder helt utan reflektor (så som jag hittills fotograferat) gav bättre resultat (störig oskärpa i de bilderna vilket gjorde att de inte kom med i detta inlägg). 
Tillbaka till ritbordet för att forma om reflektorn.

Ska tillägga att jag har en ljusdiffuserande "tratt" på ändan av objektivet vilken lyses upp över motivet av blixten. Tanken med Oatly-reflektorn är att få större ljusyta redan innan ljuset når diffusorn. Reflektorn ska dessutom reflektera ner det blixtljus som annars skulle åka iväg uppåt och gå "till spillo". Därmed ska det teoretiskt gå att ha något svagare blixtinställning men ändå bibehållen ljusmängd ner mot diffusor och motiv. Bättre ljusspridning och aningen batteribesparande om allt fungerar som tänkt.

Det går att köpa dylika välbeprövade reflektor- och diffusor-arrangemang för dryga 100€. Men jag tycker om att krångla med tillgängligt "spillmaterial" och lösningar som kostar någon enstaka euro.

Hur vet man förresten att larven är brun ögonknäppare?
Jo, bakändan på larven är arttypisk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar