onsdag 29 maj 2024

Trädgården 17.5. Fläcklundsnäcka

Testade tidigare ej använd kamerautrustning och första motivet råkade bli denna fläcklundsnäcka Arianta arbustorum.

Vad det är för fibertråd som ligger på skalet vet jag inte. Naturligt eller ett exempel på den enorma mängd mikroplaster vi människor forslar ut i spenaten?
Noterade inte tråden förrän efter ett antal tagna bilder. Jag kunde väl för fotografiets skull redigera bort skräpet men den som följt med bloggen har kanske noterat att jag ytterst sällan ägnar mig åt sådant. Dokumentationen får för min del gärna vara osminkad.

Bildernas snäcka är ett ungt exemplar som rimligen uppnår slutgiltig storlek och ålder kommande sommar. På huvudets vänstra sida syns en fläck utan kroppsåsar. Det är könsöppningen som skymtas.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar