fredag 31 maj 2024

Bådaviken 18.5. Del 1 - Barrpuckelspindel

Under de två senaste besöken vid Bådaviken (1.5 och 4.5) var fåglar i fokus.
18.5 var det åter dags för småkrypskoncentration.

Ganska omgående efter att cykeln lutades mot sitt träd intill stigen mellan Djupstensvägen och fågeltornet fångade ögonen två spindlar hängandes från en grankvist. Båda spindlarna var små. Ca 3 mm (kroppslängd). Den ena såg ut att vara en korsspindelunge och den andra hade lite annan karaktär över sig... även om den också var korsspindelaktig. 

Lirkade ner den vars utseende såg intressant ut i min medhavda gamla iPhone-plastask. Första bilden (nedan) missade målet... fokus då alltså. Dessutom satt den endast ihopkrupen.

Därefter fick jag för mig att det kunde vara lika så bra att placera spindeln på en omkullfallen trädstam precis intill och mot den ha bättre möjligheter att få trevligare fotografier (bilden ovan). Siktade in mig medan spindelungen satt ihopkrupen. 

Därefter vet jag inte vad jag fumlade med. Spindeln började röra på sig och jag skulle förhindra att den smet för långt från min tilltänkta fotograferingsplats. Effekten av mitt fumlande var att spindeln lyckades smita ner på marken där dess 3 millimetrar och lämpliga kamouflagefärg givetvis fick den att försvinna.

Efter hemkomst och granskning av det pinsamt skrala bildmaterialet kunde jag konstatera att det rör sig om barrpuckelspindel Gibbaranea omoeda. Ett trevligt fynd. Jag får väl framöver försöka leta större individer i området.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar