lördag 1 juni 2024

Bådaviken 18.5. Del 2 - Contacyphon sp.

Jag frågar mig angående relevansen i vissa inlägg. Det här skulle kunna vara ett sådant.
Får därmed försöka kompensera den oengagerade dokumentationen samt tidigare informationsbrist när andra observationer av skalbaggar tillhörande släktet Contacyphon fått plats på bloggen.

Jag frågar mig också varför jag fotograferar vissa småkryp med tanke på bristerna i dokumentationen. Det är som om jag bara tar en bild av ren pliktskyldighet och samtidigt demonstrerar ointresse för de kryp som berörs. Jag får jobba på det där.

C. padi kan räknas bort men sedan finns nio andra arter vilka bjuder på artbestämningskrångel.
Dessa skalbaggar bör helst samlas in och genitalieprepareras om man vill reda ut arttillhörigheten med någon slags säkerhet. Det är nog också där problematiken med engagemanget ligger. Det hjälper liksom inte med ett riktigt bra fotografi för att få reda på art och då blir det lätt lite halvdant.

Familjen de tillhör heter mjukbaggar (Scirtidae). På engelska kallas de Marsh Beetles vilket beskriver var de vanligen hittas. Jag hittar för närvarande inget som bekräftar att alla arterna i släktet Contacyphon är vattenlevande i larvstadiet, men merparten torde åtminstone vara det. De är vattenfiltrerare och lever bl.a. på alger. Som fullbildade äter de primärt pollen.
Storleken på bildens skalbagge är ca 4,5 mm.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar