fredag 28 juni 2024

Bådaviken 2.6. Del 2 - Lurvig vintermätare

Lurvig vintermätare Lycia hirtaria är en art vars larver återfinns på många olika träd och buskar. I Bådaviken, mellan Djupstensvägen och fågeltornet, är det rimligen björk, al och rönn som får stå till tjänst med mat.

Larven ovan var liten. Sisådär 13 mm.
Jag lyckades missa mig med skärpan.

Nu är det dags att räkna upp ett gäng parasitflugor (fam. Tachinidae).
Bactromyia aurulenta,
Blepharomyia pagana,
Carcelia sp.,
Drino inconspicua,
Exorista sorbillans,
Exorista grandis,
Peribaea tibialis,
Phorocera assimilis,
Phryno vetula (på Finlands artlista men ingen rapporterad observation),
Phryxe magnicornis,
Phryxe nemea,
Phryxe vulgaris
Winthemia quadripustulata,
Winthemia venusta.

Det är nämligen nämnda arter parasitflugor vilka, enligt Tschorsnig, 2017 (se ref.), är konstaterade som parasiter på lurvig vintermätare. Varför jag nämner detta beror på ansamlingen ägg synliga på larven i tredje bilden.
Listan är bara i alfabetisk ordning och inte baserad på sannolikhet beträffande vilken art som kan vara mest aktuell. Det vågar jag inte spekulera i. 

Larven i fråga var mellan 15 och 20 mm. Jag skriver var snarare än är eftersom dessa bilder togs för snart en månad sedan.


Referens:

Hans-Peter Tschorsnig, 2017
Preliminary host catalogue of Palaearctic Tachinidae (Diptera)
http://www.nadsdiptera.org/Tach/WorldTachs/CatPalHosts/Home.html, 28 April 2017


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar