måndag 6 september 2021

Storsand 13.8. Del 5 - Zelotes sp.

Tänk om man hade ett araknoskop!
Eller tänk om man hade haft med sig sitt araknoskop till Storsand!

På basis av att denna har svarta skenben (tibia) och på basis av att det verkar vara klent med Drassyllus-arter med svarta skenben i den här landsändan, utgår jag från att det här är en art i släktet Zelotes. Jag är lite lätt osäker på de där två släktena.

Om man utgår från att det är Zelotes är det i stort sett kört med att komma längre. Spindeln borde ha åkt ner i araknoskopet för dokumentation av epigynet. 
Om bara någon hade haft med sig sitt araknoskop till sin Storsands-safari!
Jag kunde förstås ha frågat de campande turisterna ifall någon hade ett sådant drällande i husbilen. Kom mig inte för.

Zelotes longipes är en art som påträffas i dylika biotoper. Men utan bättre dokumentation än den ovan får jag alltså leva i ovisshet och med insikten att det där med att glömma något hemma är en slags konstant. Jag hade i alla fall kamerans minneskort och laddade batterier med mig. Alltid något.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar