torsdag 2 september 2021

Dagfjärilar

Som jag jagade amiraler med kameran!

De var helt hopplösa och ovilliga till minsta lilla samarbete. Fladdrade iväg så fort jag var närmare än fyra meter. Enstaka halvt meningslösa bildresultat var allt jag fick. Borde ha bytt till teleglugg.

Under de soliga dagarna i mitten av augusti fladdrade ovanligt många dagfjärilar omkring i trädgården. Det verkar ha varit så över stora delar av Finland (och Sverige) baserat på vad jag noterat genom sociala medier.

Det handlade om de vanliga arterna.
Nässelfjäril, påfågelöga, kålfjäril och amiral.
När detta skrivs i början av september har jag även noterat några exemplar av sorgmantel men dem har jag inte gett mig själv möjlighet att fotografera (genom att helt enkelt inte gå in efter kameran).

Tistelfjäril kunde man nästan ha förväntat sig i år då sommaren varit varm. Men det verkar som om något hållit de stora massorna från att leta sig så här långt norrut det har året.

Ålandsrot (Inula helenium) är en favorit för nektarsökande insekter i augusti.

Jätteverbena (Verbena bonariensis) har blommor hela sommaren och den blir ofta beökt av just dagfjärilar.

Det är förresten fortfarande ganska mysko att den här bloggen innehåller så få dagfjärilar... eller förhållandevis få fjärilar över huvud taget.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar