fredag 3 september 2021

Storsand 13.8. Del 1 - Skogshare

Storsand ute i Monäs har förblivit ett aningen obesökt ställe den här sommaren. Jag brukar vanligen företa ett antal "småkrypssafaris" på platsen när det är säsong för sådant.  Men vem har sagt att man alltid måste göra så som man brukar?

En kväll (13.8) när det myckna augustiregnandet hade uppehåll blev det i alla fall av. Uppe vid parkeringen trängdes husbilarna och nere vid stranden fanns en del som tog vara på solen, sanden och vattnet. Personligen kröp jag mest omkring bland dynerna ovanför stranden och det öppna fältet med lavbeklädd sandyta längre upp. 

Bland träden mellan stranden och de grå dynerna stötte jag på en skogshare. Haren satt stilla en stund och jag hann rikta kameran - med makroobjektivet - samt ta några dokumenterande bilder innan den drog vidare till något ställe där den fick vara i fred.

Jag hade en del ambitioner att hitta en specifik spindel, men den är ganska svårfunnen ifall man bara letar lite "random" här och där, så förhoppningarna var ganska små. Rent generellt handlade det mest om att bara "få vara ute".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar