måndag 6 september 2021

Storsand 13.8. Del 4 - Bara en misstanke

Under merparten av mina besök till Storsand har jag spanat lite extra efter sandkrabbspindel, Psammitis sabulosus. Arten är bekräftad på platsen i samband med inventeringar av spindelfaunan för ett antal år sedan.

Den här lilla ungen är hittills det närmaste jag kommit. Den skakades fram ur en liten grästuva uppe på de höga dynerna ovanför stranden. Den är det närmaste jag kommit av den anledningen att det också är den enda krabbspindeln jag överhuvudtaget hittat på sanddynerna.

Man skulle kunna säga att en sandkrabbspindelunge faktiskt teoretiskt torde kunna se ut precis så här. Men det finns liksom ingen bekräftelse på det av den enkla anledningen att krabbspindelungar är rysligt svåra - ja i flera fall omöjliga - att artbestämma. Ovissheten kring denna unge lär bestå och jag får fortsätta leta efter nålen i höstacken.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar