måndag 20 september 2021

Augustinatt i trädgården. Del 4 - Skogsagatsnäcka

När jag fotograferde fläcklundsnäcka (föregående inlägg) kunde jag genom sökaren skymta riktigt små snäckor här och var i det "kvisthack" där jag rotade.

Det visade sig vara skogsagatsnäckor, Cochlicopa lubrica. Troligen är deras antal av rejält slag nere i kvisthacket vi har på flera ställen i trädgården. På kort stund och med ganska begränsad spaning hittade jag snabbt flera individer.

Dessa hade en skalhöjd på ca 4-5 mm och enligt litteraturen ska de kunna vara ett par millimeter större. Skogsagatsnäcka är den sjunde blötdjursarten jag observerat och artbestämt i trädgården. Blötdjur har jag aldrig sökt på de övriga platser jag normalt rör mig i jakt på småkryp. Som vanligt hör det till alla "borden" man borde ta sig an. Dessutom borde man ju också rota  i [söt]vatten efter de lungsnäckor (Pulmonata) man kan hitta där.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar