söndag 19 september 2021

Augustinatt i trädgården. Del 3 - Fläcklundsnäcka

Att jag inte tidigare gjort inlägg innehållande fläcklundsnäcka, Arianta arbustorum, måste anses vara en tokmysko grej med tanke på att de finns i mängd och massor utanför husets ytterdörr. Dessutom är de varken svåra att hitta eller fotografera eftersom de trots allt är förhållandevis stora med sin skalbredd på uppemot 2 cm (här i trakten). 

Mitt engagemang sträckte sig ändå inte till att faktiskt ta bilder som visar djuret på något särskilt "objektivt" och informativt sätt. Jag tryckte mest bara av några exponeringar där de berann sig och så som de behagade vrida sig. Nere till höger skymtar ett skal tillhörande en annan snäcka som jag ska återkomma till.


När jag tog bilderna av fläcklundsnäckan kunde jag notera små snäckor antingen genom sökaren eller på de tagna bilderna. Mina ögon och ljusförhållandena (trots lampa och glasögon) räckte inte riktigt till för att upp täcka dem utan kameran som hjälpmedel.

Den här fläcklundsnäck-ungen med skalbredd på kanske bara 3,5-4 mm är ett exempel på småttingar jag hittade genom att spana i kameran.

Även om fläcklundsnäckorna är talrika i trädgården har de inte uppträtt invasionsartat eller ätit upp något odlat. Mestadels håller de sig till marken under alla träd och buskar där de hittar det de vill ha och behöver.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar