söndag 5 september 2021

Storsand 13.8. Del 3 - Mellinus arvensis

Ganska omgående efter jag anlände till Storsand hade jag närgångna rovsteklar runtom mig.

Det visade sig vara en hel drös av Mellinus arvensis som är en typisk sensommarart på ställen med sandig mark.

Exakt varför de drogs till mig vågar jag inte svara på. Arten jagar flugor och syns bl.a. i närheten av exkrement. Måhända jag luktade skit och steklarna utgick från att jag borde locka flugor till mig?

De jagar också små bromsar i stil med regnbroms och blindbroms. Men huruvida de lärt sig hitta sådana i närheten av människor (eller andra däggdjur) vet jag inte heller. Tanken är väl inte omöjlig.

Hur som helst var det kul att få kika närmare på denna stiliga rovstekel. 

Honorna gräver bohålor som är uppemot 40 cm djupa rakt ner i marken. I en eller fler horisontala korta sidotunnlar finns enskilda boceller där 4 - 13 paralyserade flugor (beroende på storlek) placeras som mat för respektive larv.

Mellinus arvensis är en vanlig rovstekel - kanske ställvis den vanligaste - och förekommer i Finland åtminstone upp till Uleåborg. Storleken på honorna är mellan 11 och 16 mm.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar