tisdag 21 september 2021

Bådaviken 24.8. Del 1 - Brun mosaikslända

Mina små utfärder till olika ställen har varit förhållandevis få denna sommar. 24.8 letade jag mig i alla fall ut till Bådaviken som ju är en av de platser jag rent generellt tenderar besöka allt som oftast.

Några specifika mål med mitt besök fanns inte. Hade inget speciellt kryp jag tänkte leta efter och huvudsyftet handlade helt enkelt mest om att bara komma sig ut och få lite frisk luft.

Mot slutet av sommaren blir trollsländorna vanligare i området. Visserligen finns det vuxna trollsländor i viken under hela sommaren, men det är nu mot höstsidan som fler talrika arter flyger.

Brun mosaikslända, Aeshna grandis, är en av de största samt också en av de vanligare.

Här en hona som lapar eftermiddagssol.

Trollsländor har varit en grupp jag fotograferat relativt sällan. Det har berott på den optik jag oftast burit med mig. Jag hade helt enkelt inget objektiv som var riktigt optimalt för stora insekter som bör fotograferas på lite avstånd. Med Laowa 100mm-gluggen är det "problemet" ur världen. Men många trollsländor är ändå ganska harhjärtade och vill inte alltid ställa upp. Den här honan brydde sig inte nämnvärt och knyckte bara en gnutta på huvudet när blixten slog på. Hoppas hon inte blev alldeles för bländad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar