fredag 17 september 2021

Augustinatt i trädgården. Del 1 - Brun skogssnigel

I somras tänkte jag att jag bör skärpa mig. Denna uppmaning till mig själv handlade om att ge blötdjuren en chans och faktiskt på allvar försöka se vilka jag kan tänkas hitta. 

Kan inte säga att jag varit så aktiv med min skärpning. 14.8 gick jag ändå ut efter mörkrets inbrott och spanade i all hast efter någa Heterobranchier. Några av dem vet ja med säkerhet finns i trädgården eftersom de ofta ses och dokumenterats enstaka gånger. Sedan ville jag förstås kika om jag kunde hitta något jag inte sett förr.

Första till rakning var dessa två små representanter för brun skogssnigel, Arion fuscus. Det är en rejält trivial art.

Det är ganska ont om snigelarter häromkring. Förutom de två arter jag hittat i trädgården vet jag att pantersnigel, Limax maximus, finns i några trädgårdar i närheten. Har inte påträffat den i den här trädgården än och stadens gator är förmodligen ganksa bra barriär. 

Förmodar att ytterligare fyra eller fem arter ska vara möjliga att hitta i trakten om man bara är i rätt miljö.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar