måndag 1 juni 2015

Glansstekel

Det kommer snart mer - mycket mer - spindlar. Jag har varit på jakt efter ett nytt exemplar av en jag hittade tidigare - men som jag borde dokumentera från undersidan för att få möjlighet att spika arten. I samband med det dök många "nya" arter upp och alla har fått ta en vända via fotografen.

Men jag varvar med denna underbart glänsande lilla juvel. Den här ramlade ner på insamlingskärlet när jag rotade runt i en enbuske. I motsats till många av sina stekelsläktingar tog den här inte omedelbart till vingarna.
Exakt vad det är vågar jag inte gå in på. Det finns så oerhört många glanssteklar (Chalcidoidea).
Med dess kroppsform som utgångspunkt drar jag slutsatsen att den hör till familjen gallglanssteklar (Torymidae) men längre gångna gissningar än så blir bara onödig spekulation.
Kroppslängden var någonstans mellan 2,5 och 3 millimeter.

Från "gårdssafari" 30.5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar