torsdag 4 juni 2015

Lurig barrmattvävare?

Med risk för upprepningar och tjatighet vill jag än en gång belysa den stora mängd arter täckvävarspindlar som kan hittas i vår natur. Så fort man är ute och petar på naturens inredning trillar en täckvävare fram. Inte sällan är det en art som också är ny för mig. Jag har än så länge bara 14 st bestämda och typ 10 obestämda observerade arter. Det är således närmare 100 kvar att "kryssa" - om nu alla landets arter skulle finnas i mina trakter - vilket de inte finns. Så jag säger 70 arter kvar. Låter det bättre? Det är bara en gissning. Hur som helst.

30.5 hade jag den här framför näsan. Jag letade, rotade, sökte och fumlade bland allehanda källor, förteckningar och bilder. Hittade inget som var tillfredsställande likt. Sedan slogs jag av tanken på att det kunde vara ett extra mörkt exemplar och då blev Obscuriphantes obscurus ett tänkbart alternativ. Den gissningen fick jag stöd för (utan att ha yppat min egen gissning) då den visades på en spindel-sida. Så nu vågar jag nästan ändå säga att det är barrmattvävaren. För alla er som är extra förtjusta i denna art, kan jag rekommendera det här och det här inlägget. Där ser ni även dess mer "normala" färgtoner på bakkroppen.

Och hoppstjärten är förstås Entomobrya nivalis.

Från "gårdssafari" 30.5.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar