fredag 5 juni 2015

Nord eller kors

Om man riktar kameran mot de där allra minsta halvgenomskinliga prickarna som vandrar omkring på det jag använder som underlag vid insamling av småkryp - upptäcker man att många av dem (prickarna alltså) är spindlar. Riktigt små spindlar är förstås ofta juvenila individer.
Om spindlarna pga. sin artrikedom kan vara svåra att artbestämma, så är de juvenila rackarna ettervärre - åtminstone för ett blåbär som jag.
Små spindelbarn skiljer sig inte sällan utseendemässigt från sina fullstora artfränder. Typiskt är att färgerna och/eller kontrasterna i teckningen är olika.

Den här arten dök upp i två exemplar under senaste safarin. Båda spindlarna bjöd på en hel millimeter i kroppslängd. Jag hade ingen aning om hur de såg ut innan de fanns att betrakta via kamerans skärm - och sedan förstås också i den här datamanickmojängen jag nu skriver på.

Deras grundutseende är typiskt täckvävar-karaktär. En hel del släkten i familjen Linyphiidae har ungefär motsvarande färgteckningar. Slutligen fastnade jag för att det mest sannolika svaret på frågan "vilken sort", kunde tänkas vara någonting ur släktet Incestophantes. Därefter kvarstod som vanligt arten. Det finns typ två att välja mellan. I. kochiellus (nordmattvävare) eller I. crucifer (korsmattvävare). Bilderna tog en vända via ett spindelforum och en erkänt kunnig spindelvetare tyckte att Incestophantes i alla fall verkade troligt.
Men för att skilja arterna åt, borde jag förstås ha fotograferat deras undersida. På undersidan är nämligen den ena arten tecknad si och den andra så.

Dagen efter gick jag åter ut till exakt samma plats och försökte vaska fram fler av samma modell. Kammade helt och hållet noll med arten i fråga. Däremot fick jag förstås en hel drös av nya spindlar till observationslistan och trädgårdens naturinventering. Dessutom råkade jag åter fånga exakt samma individ av praktklotspindel som jag hade framför kameran ungefär en vecka tidigare (kanske mer om det lite senare).

Jag får hålla koll och försöka få tag på fler spindlar av samma modell i ett senare skede. Då har de dessutom vuxit sig större - får jag hoppas. Det är kanske också lättare att få deras undersida dokumenterad om de är lite större än dessa två små gynnare. 
Until dess, får jag nöja mig med vad jag har.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar