måndag 22 juni 2015

Skogsbalalajkaspindel

Enligt de uppgifter jag sett är denna klotspindel (Theridiidae) så där lagom vanlig men förekommer klumpvis och talrikt på vissa ställen. 
Precis när jag hade skrivit den meningen slås jag av tanken på att det låter som vilken förekomstbeskrivning över nästan vilket lagom vanligt djur som helst. "De finns i större antal på ett ställe och i mindre antal på ett annat ställe".
Men, men. Kanske skogsbalalajkaspindlarna klimpar sig extra extremt? Ska jag utgå ifrån att jag därmed har trädgården full av dessa spindlar - när jag nu har hittat en alltså? Eller är det här en hona som irrar runt i en annars helt tom del av skogsbalalajkaspindeluniversumet?

Ett par frågor man kanske kan ställa sig:
1. Skogsbalalajkaspindel? Så heter den ja! Det är ett alldeles underbart namn.
2. Klotspindel? Ja då, den tillhör dem!
3. Storlek? Uppemot 5,5 mm lär den ska växa till. Honan på bilden var typ en mm kortare.
4. Vetenskapligt namn? Givetvis ska jag också skriva ut det. Här kommer det: Episinus angulatus.

Jag har vid några tillfällen experimenterat med ett litet lågt "mini-terrarium" när jag fotograferat småkryp. Detta består av en liten, slät vit kapa-skiva ovanpå vilken jag placerar ett UV-filter från en kameralins. Mellan skivan och glaset är det tillräckligt med utrymme för de minsta krypen samtidigt som filtergängorna effektivt bromsar deras möjlighet att springa vida omkring. Problemet är dock att UV-filtret inte är av någon högre kvalitativ modell och en hel del kontraster försvinner från motivet. Visserligen kan jag öka kontrasterna i efterbehandlingen (och det gör jag) men det är ändå inte samma sak. Man får inte tillbaka sådant som gått förlorat från början. Dessutom är det som om de partier som hamnar utanför fokus blir snabbt blir ett snäpp extra oskarpa. Tror jag får hitta på en annan liten mini-fotostudio.

I övrigt tycker jag att alla bör gå och smaka på ordet skogsbalalajkaspindel resten av den här dagen.
Skogsbalalajkaspindel.
Skogsbalalajkaspindel.
Skogsbalalajkaspindel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar