fredag 26 juni 2015

Kanske lundsäckspindel

Från gårdssafarin 21.6 har jag kvar bilder på två småkryp. Här kommer det första.

Säckspindlar (Clubiona) är vanskliga att artbestämma. Det finns många arter och flera av dem är synnerligen lika. Så för att vara helt säker ska man som vanligt komma åt att kontrollera visa specifika små detaljer. Hos hanar - som den på bilden - är bl.a. palperna en bra sådan detalj.
Man kan lyckas fotografera dem (palperna) utan att bli alldeles för brutal med spindeln, men jag brukar ju inte ens försöka. I något skede ska jag fixa till en liten anordning som gör att jag försiktigt kan klämma fast spindlar, så att de kan studeras från undersidan - men så länge det är ogjort ids jag heller inte bråka hur mycket som helst med de små krypen.

Hanen på bilden har en kroppslängd på 7-8 mm. Han tillhör möjligen arten lundsäckspindel - Clubiona lutescens - men det är alltså bara en gissning. 
Säckspindlarna tillbringar dagen gömd i sitt vävda bo (rör) under en sten eller bland annat bråte på marken. Till natten går de ut på jakt. De är aktiva jägare som antingen springer fatt sitt byte eller ligger på lur och väntar att bytet ska komma inom räckhåll.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar