söndag 31 maj 2015

Morotsdvärgspindel

Igår blev det en ny liten trädgårdssafari. Vill bli många spindlar just nu och det har sina orsaker. Dels handlar det om var man letar, dels handlar det om att spindlar faktiskt finns i stora mängder och dels handlar det om att spindlar inte smiter med hjälp av vingar. Hade en del småsteklar framför mig igår men alla hann jag inte dokumentera. För att hinna ta vara på dem behöver jag helt enkelt utföra fångsten så som det faktiskt ska göras.

Men, men...
Att spindlar finns i stora mängder och att de huserar precis överallt, är förstås ingen nyhet. Någon nyhet är det inte heller att en försvarlig del av dessa spindlar tillhör storfamiljen täckvävare (Linyphiidae) - både vad mängden arter och antalet individer beträffar. Det betyder att jag sannolikt kommer att mata på med en hel del täckvävarspindlar framöver. 

Med den inledningen av detta inlägg är det lätt att lista ut till vilken familj ovanstående spindel tillhör. 
Här har vi en hane av arten Gongylidium rufipes - morotsdvärgspindel. Den avporträtterade hanen närmade sig de 3 millimetrar som hanarna kan bli. Honorna är generellt några tiondelsmillimeterar större. 
Att det verkligen är en spindel av den arten ska jag väl inte sätta huvudet i pant på, men det absolut mesta tyder i alla fall på det. Den här hanen är nämligen ganska tydlig i den färgteckning som är hyfsat karakteristisk för dvärgmorotsspindlar.

Från "gårdssafari" 30.5.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar