lördag 9 maj 2015

Andra maj 8. Ja! Årta!

Eftersom jag är så oerhört inaktiv när det gäller att jaga artkryss, kan observationer av vissa - inte helt ovanliga - fåglar totalt saknas när året skall sammanfattas.
Årtan - Anas querquedula - är en av dem jag inte sett på flera år. 
I de där Replot-fjärdarna och påttarna jag besökte under barndomens fågel-exkursioner (åren kring 1980), fanns några årtor allt som oftast att beskåda. Under mitten av 90-talet häckade jag en del vid Bådavikens fågeltorn och ännu då (åtminstone) noterade jag ibland årtor. När jag på nytt började leta mig ut till Bådaviken för ca 5-6 år sedan var de som försvunna. Antagligen har de tillfälligt varit på plats - men inte så att jag fått syn på dem i alla fall.

Men så... andra maj 2015 blev det ett kärt återseende - även om årtorna själva knappast kan bry sig mindre. 
I Finland beräknas antalet par vara mellan 1000 och 2000. Årtan är i princip klassad som utrotningshotad i vårt land.

Precis som i fallet med rödräven (förra inlägget) hade jag en felaktig bländar-inställning när bilden togs. Därav det omfattande suddet - ett sudd som dessutom är förstärkt pga. avstånd till fåglarna (ca 500 m) samt hård beskärning. Allt handlar här om att få in arten i bloggen - inget annat. 
...Och det är årtor (honan kan eg. inte urskiljas på bilden) och inte en plastpåse som bara råkar se ut som en årta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar