fredag 29 maj 2015

Björkfröskinnbagge

Långt namn, liten skinnbagge. 
Vet inte riktigt varför, men den här lilla rackaren blev av någon anledning en riktigt komplicerad dokumentationshistoria. Bild efter bild efter bild uppvisade bara oskärpa och felfokusering. visserligen är det fråga om manuell fokusering - eller egentligen är fokuseringen fast, men det gäller att hålla kameran på exakt rätt avstånd från motivet. Med ett skärpedjup på en knapp millimeter så är det förstås en smula kärvt, men det brukar fungera ganska hyfsat i de flesta fall. Dock inte med den här. Till slut hade jag ändå en exponering som blev någorlunda acceptabel vad fokuseringen beträffar.

Björkfröskinnbaggen - Kleidocerys resedae - är ungefär 5 mm lång (som fullbildad) med skirt genomskinliga vingar och vackert detaljerade färgfält i röd-gula toner. Björkfrön är dess huvudföda men fram tills dess att sådana hänger från björkarna får den rimligtvis lov att hitta näring på annat håll. Det här exemplaret hittades i en Schersmin men om busken tjänade som mat eller bara gömställe kan jag inte svara på. 

Björkfröskinnbaggen blev nr 313 på listan över djurarter funna i trädgården.

Från "gårdssafari" 24.5.

Edit 23.9.2020: Jag har inte den blekaste varifrån namnet "björkfröskinnbagge" kommer eller hur det landade i min hjärna/blogg. Arten har inget officiellt svenskt trivialnamn och vad jag kan se så kallas den kanske inte ens björkfröskinnbagge annat än på några fåtal ställen. Mycket mysko. Glöm alltså "björkfröskinnbagge" som svenskt namn. 


2 kommentarer:

  1. Hej Robert!
    Vilken fantastisk blogg du har.
    Jag jobbar med träd och letade efter information Björkfröskinnbaggen och hittade hit!
    Jag undrar om jag får använda din bild på vårt företags instagram då vi haft några möten med denna bagge under sommaren och vill skriva lite om den. Jag undrar om det går bra att vi använder bilden? Hör gärna av dig till mig på min epost.
    Mvh,
    Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elin!
      Tack för din kommentar!
      Det kunde eventuellt vara OK. Jag vet dock inte vad du har för e-postadress och så vore det kul att veta vad det är för företag. :)

      Radera