fredag 22 maj 2015

När himlen faller ner

Så är den ute - När himlen faller ner - en natur-/populärvetenskaplig bok, vars innehåll följer en rad olika asteroider och tillsammans med dem, gör nedslag i jordklotets långa historia.
Författaren Matts Andersén tar läsaren på en tidsresa med hjälp av Söderfjärden som referenspunkt. Andersén är (och har länge varit) en av de starka eldsjälarna kring Söderfjärden - och framförallt det faktum att det är en meteoritkrater. I centrum av kratern står idag Meteorian - en gammal ria som byggts upp till besökscenter och som innehåller både utställning över Söderfjärdens historia samt [rymd]observatorium. Intill Meteorian finns även ett fågel-/utkiks-torn. Under höstarna stannar ju tranorna t.ex. upp i tusental på åkrarna.

Det faktum att vi så pass lokalt har ett dylikt stort spår av ett naturhistoriskt monument är trots allt hisnande. Visserligen är meteoritkratrar på intet sätt ovanliga - men Söderfjärden är en lättillgänglig, överblickbar och "tydlig" krater. Man kan liksom förstå både nedslaget och dess effekter. Givetvis är allt också pedagogiskt beskrivet i Meteorian - samt nu även i Anderséns bok.

Bokprojektet har - enligt vad jag förstått - varit under bearbetning i flera år. 
För ungefär ett år sedan blev jag kontaktad av Andersén med förfrågan om jag hade intresse av att bidra med några illustrationer till projektet. Klart jag hade! En bok om ett ämne som direkt tangerar mina intressen tackar jag inte nej till att medverka i. Att jag var medveten om Anderséns stora kunskap kring det han skrev om, gjorde förstås inte valet svårare.
Under hösten 2014 tog det lite mera fart och inom kort stod det klart i vilken omfattning jag skulle illustrera. Fokus för min del (det finns flera illustratörer och massor av bildmaterial) blev i huvudsak de djur som man möter i textens historiska resa. Sex stycken större målningar, en mindre samt fyra "artporträtt" blev saldot.

Det känns synnerligen hedrande att få vara med på ett litet hörn i denna Österbottniska produktion och det var förstås med spänning jag för första gången öppnade pärmarna när Scriptum idag (21.5) höll utgivningsfest ute vid Meteorian. 
...Och det är faktiskt en fin bok, en riktigt fin bok, som Andersén snickrat ihop.
Mycket fint också att ett förlag som Scriptum gått in för att ge ut boken i fråga. 

Så om du vill veta mer om de djur som syns på bildexemplen nedan, se övriga illustratörers härliga bidrag samt förstås ta del av Anderséns informativa och fängslande berättelse - ja då är det bara att börja leta sig till en sådan där affär som säljer böcker.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar