lördag 30 maj 2015

En kaparspindel - men vilken?

Ero är det vetenskapliga släktnamnet på denna oerhört stilfulla spindel. Bildens individ hade (har) en kroppslängd på ca 3 mm och det är ungefär så stora som de (honorna) blir.
Deras norska namn - kannibaledderkopp - avslöjar lite mer om deras liv och leverne än det svenska namnet kaparspindel - som i och för sig också har med livsstilen att göra. 
Kaparspindlarna (Mimetidae) äter nämligen uteslutande andra spindlar. Jakten på andra spindlar sker företrädesvis i bytets eget nät. Kaparspindeln använder sina långa framben till att känna på och dra i bytesspindelns nät. Ibland kan den eventuellt locka fram sitt offer med nätryckandet, men i normala fall brukar den attackera och leverera ett bett i bytets ben. Dess snabbverkande gift gör processen kort med den andra spindeln. Av någon anledning sörplar den sedan gärna i sig bytets innehåll genom betthålen i offrets ben. Spindelsmoothie ur sugrör.

Nu återstår bara att också reda ut vilken art det är. Jag var inledningsvis ganska säker på att det är Ero furcata - skogskaparspindel, men jag veknade ganska omgående i min förvissning. Det skulle nämligen också kunna vara E. cambridgei - sumpkaparspindel.
Får se, kanske jag får det utrett - om det alls är möjligt att avgöra på basen av bilden.
Notera för övrigt de fina raderna av hår på båda främre benparen.
... och jag vill verkligen ännu en gång poängtera hur oerhört vacker denna spindel faktiskt är.

Från "gårdssafari" 24.5.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar