måndag 21 oktober 2019

Venedigresa. Del 4 - Murödla

På samma ställen som jag hittade och dokumenterade bredsektorspindlar fanns också en hel del murödlor - Podarcis muralis. Jag har fotograferat dem vid ett par tillfällen tidigare - här i Venedig 2013 och här i norra Lazio 2015.

Flera exemplar solbadade på det varma järnstaketet mellan strandpromenaden och Giardini. Problemet var att de också hade fått en hel del av den värme de eftersträvade och därmed var toksnabba på att ta sig in i det täta buskage som delvis omgärdar staketet. De största och maffigaste exemplaren hann jag inte få några bilder av. Så alla bilder är tagna av en relativt liten och cool typ som inte var så himla rädd för kameran. 

Övriga ödlor möjliga att hitta i Venedig är släktingen Podarcis siculus (ruinödla) samt geckoödlorna Tarentona mauritanica (murgecko) och Hemidactylus turcicus. Någon safariresa var jag ändå inte på och får väl därför vara hyfsat nöjd med det futtiga bildmaterial jag lyckades prestera av några enstaka djur under en kort stund den dag jag inte hade dagen fullproppad av jobbrelaterat göromål.



1 kommentar:

  1. Hej Robert!

    Häftiga bilder på de supersnabba ödlorna. Roligt att du delar med dig av dina kunskaper. Föredrar faktiskt bilder på ödlor från Venedig än av någon gondol.

    Hälsningar
    /Gunilla

    SvaraRadera