torsdag 3 oktober 2019

Ljungtorvblomfluga

Vissa inlägg är kanske av karaktären "fyllnadsmaterial" eller, som det ibland brukar heta i musiksammanhang, "transportsträcka".

Det här är möjligen ett sådant inlägg. Arten är inte ny på bloggen (även om det är drygt 6 år sedan senaste inlägget) och jag har ingen egentlig tilläggsinformation att addera.

Här är den ändå... ljungtorvblomflugan - Sericomyia silentis.
Det här är en hona. De två artfränderna i det länkade inlägget är båda hanar.
Hon har en del skavanker.

Fotograferad 13.9.


2 kommentarer:

  1. Men för mig som numera är en trogen läsare av bloggen är det nyheter och verkligen ingen transportsträcka. Materialet i bloggen är synnerligen gediget så jag har inte hunnit med att läsa alla äldre inlägg även om jag läst en del bakåt i tiden.

    Hälsningar
    /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. :)

      En liten målsättning jag har är att ibland skriva en smula om krypen. Lite biologi eller annat som har att göra med deras liv och leverne. Men den målsättningen lever jag inte upp till så ofta. Det är helt enkelt lite för tidskrävande. Jag kunde visserligen göra färre inlägg och skriva mer i dem i stället, men samtidigt vill jag försöka hålla uppdateringarna någorlunda frekventa för att hålla liv i bloggen.
      Men det där med utfyllnadsmaterial eller transportsträcka är kanske mest bara existerar i min skalle? Jag får hoppas det i alla fall.

      Samtidigt är det ju lite av en dagbok också. Så enbart tillägget "fotograferad 13.9" och annan kortfattad information har trots allt viss betydelse.

      Radera