onsdag 30 oktober 2019

Purpurskinn (upp och ner)

Senaste vår tog jag hand om lämningarna av en björk som blåste av i någon höststorm förra året. En del av stammen är uppsågad i meterlånga bitar i vilka vi borrade hål och slog in "mycel-besmittade" träpluggar. Stam-bitarna ska med andra ord tjäna som substrat för en svampodling.

Svamparna som hoppeligen ska ge fruktkroppar om ett eller två år är Lentinula edodes (shiitake / ekmussling) och Pleurotus eryngii (kungsmussling). Detta förutsatt att allt fungerat och fungerar enligt plan med pluggarna, vaxningen av pluggändarna samt skötseln av björk-klabbarna. Den skötseln innebär att se till så att de inte torkar ut. Mycket svårare än så ska det inte vara.

Det finns dock andra svampar som levererar fruktkroppar mer omedelbart. Chondrostereum purpureum - purpurskinn - är en som omedelbart fått fotfäste i klabbarna och som nu pryder några av sågytorna samt ett par ställen med småskador i barken.

Bilderna visar svamparna upp och ner. Ovansidan är den "håriga" - dvs. den med filt. Klabbarna flyttades en smula i samband med lite höstplock i trädgården och för att fotografera dem rätt väg borde jag antingen ha svängt klabben eller vinklat ljussättningen annorlunda och sedan svängt bilden. Jag försökte svänga bilderna men det ser knasigt ut med skuggor på ovansidan. Så de fick vara som de är. Man kunde förstås göra ta nya bilder med bättre ljusriktning men det har jag inte kommit mig för att ordna.

Purpurskinn är typisk för sågytor eller barkskador på diverse lövträd.

En gång i tiden fick jag någon slags medalj i svampkännedom. Min gamla rektor i lågstadiet var svampnörd och varje höst skulle alla elever plocka allehanda svampar som vi sedan spred ut i gymnastiksalen. Sedan hade vi lektioner kring vilka svampar det rörde sig om. Ett år hade vi tävling i vem som kunde namnge (artbestämma) svamparna och jag tror jag fick en andra- eller tredje-plats (måste söka fram den där medaljen). Mina kunskaper har dock fallit alldeles galet i glömska och jag har i stort sett fått börja från början.

Purpurskinn och andra vedlevande svampar hade vi inte med i lågstadielektionerna. Så den här svampen är kollad genom expertis i en svampgrupp - trots att jag har en gruvligt bra svampbok där den ingår. Nu vet jag att den knappast kan förväxlas med någon annan art och att jag lär känna igen den nästa gång jag observerar den. 

Det finns mycket roligt här i världen. En sådan sak är att få dra igång ett nytt (eller nygammalt?) kunskapsområde och få nya fräscha insikter kring det vi har runtom oss.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar