fredag 18 oktober 2019

Venedigresa. Del 3 - Bredsektorspindel

I Venedigs östra "ända" ligger området Giardini som på sydsidan mot "strandpromenaden" omgärdas av staket och en drygt två meter hög tät häck. Denna häck var fullkomligen översållad av små hjulnät.

I anslutning till alla nät jag undersökte hittades spindlar De satt i vävda lyor gömda i ihoprullade blad intill någon av nätets fästtrådar.

Jag blev tvungen att lirka ut en del av spindlarna för att alls kunna se vilken art det handlade om och svaret var bredsektorspindel - Zygiella x-notata - i alla kontrollerade nät.

En stor bredsektorspindel-hona kan bli lite drygt 10 mm lång (kroppslängd). Arten är inte påträffad (eller rapporterad) i Finland men väl i södra Sverige.

Närmare två meter innanför staketet/häcken fanns ett rejält spindelnät uppspänt. Tyvärr omöjligt att nå på laglig väg. Det var illa eftersom en rejäl rödaktig bit tronade mitt i nätet. Givetvis hade hon också undersidan mot mig. 

Kombinationen av benrandning, bakkroppens undersidas mönster samt epigynets scapus (den där snoppliknande grejen) är i mina ögon ändå något som antyder att det rör sig om en högst ordinär korsspindel - Araneus diadematus. Men det hade förstås varit kul att få kika närmare hur som helst.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar