måndag 3 juli 2017

Salento. Del 1 - Murgecko

Mellan 19 och 22 juni blev det arbetsresa till södra Italien. Närmare bestämt till en plats precis öster om staden San Cesario di Lecce som ligger precis söder om Lecce som ligger precis i Salento som är själva klacken och därmed södra delen av regionen Apulien (Puglia).

Givetvis hann jag kolla som hastigast på diverse lättillgängliga kreatur också.

Först i raden kommer härmed en grupp av ödlor jag stött på ett flertal gånger under arbetsresorna till det aktuella landet, men som jag inte fått fast på sensorn förrän nu.

I Italien finns fyra olika gecko-arter och på den plats jag befann mig var murgeckon - Tarentola mauritanica - synlig både här och där. Normalt är de mestadels nattaktiva, men nu var de relativt synliga även dagtid. 

Murgecko kan bli uppemot 16 cm lång. Den är varierat brunspräcklig, relativt "taggig" och känns liksom rätt rejäl på något sätt.

I vanliga fall kilar de iväg snabbare än man hinner säga gecko. Men har man i förväg koll på var de sitter och går varligt fram, så verkar de tro att kamouflaget fungerar.
Vid minsta lilla hastiga - nej, minsta lilla normala - rörelse knycker de iväg bakom ett hörn, in i en spricka eller bara liksom bort i tomma intet.

That's murgecko for you. Och äntligen fick jag bilder på dem!

Förresten fick jag ju bilder på ett annat djur samtidigt. Inte bra bilder - men ändå. I andra fotografiet syns de bäst. Det handlar om några röda kvalster som agerar fästingar på geckoödlorna. Ofta syns de på fötterna. Släktet är Trombicula men art får vara obestämt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar