fredag 21 februari 2014

4. Allt för en sopptallrik

Jag kom av mig med den här listan och det har helt enkelt berott på att jag haft jobb upp över öronen men jag fortsätter och bryr mig inte desto mer i att jag inte hann få in hela listan innan bloggens ettårsdag - som är idag.

Följande djur vars decimering accelererar gäller hajarna. Samtidigt som deras antal minskar alarmerande fångas allt fler vartefter efterfrågan på fenor ökar. Under de senaste åren räknar man med att uppemot 73 miljoner hajar har fiskats upp för soppköket. I många fall skärs alltså bara fenorna av och i de värsta fallen slängs den ännu levande hajen tillbaka ner i havet. Hajfiskets totala fångster för 2012 sägs närma sig 100 miljoner fångster. Bland dessa hajar finns givetvis arter som är besvärligt nära utrotning. Inte ens valhajen går säker när sopptallrikarna väntar.

Havssköldpaddorna är inte föremål för någon riktigt stor tjuvjakt. Det förekommer en del olaglig jakt för handel med souvernir-skal och på sina håll vill lokalbefolkning äta sköldpaddsäggen. De flesta av arterna är dock hotade i någon mån och deras framtid är i farozonen främst pga. att de alldeles för lätt fastnar i anordningar ämnade för annat fiske. De förhatliga långreven (som fångar alla möjliga livsformer helt urskiljningslöst) har visat sig ta sin beskärda del av sköldpaddorna. Dessutom trasslar de lätt in sig i trålar och nät - både sådana som är i bruk och givetvis även i den oerhört stora mängd spökgarn som belamrar världens hav. Utöver de dödliga farorna är sköldpaddorna dessutom extra sårbara för allt skräp som driver omkring. Havssköldpaddor fastnar helt enkelt i lite allt möjligt som driver runt där ute i haven.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar