tisdag 2 juli 2024

Bådaviken 2.6. Del 6 - Clusiodes apicalis/pictipes

Svängflugorna (fam. Sepsidae) är små men hamnar tidvis ändå i blickfånget tack vare hanarnas speldans som inbegriper ett intensivt vevande med vingarna.
Motsvarande aktivitet ses hos träflugor (Clusiidae) men då inte på blad, som hos svängflugorna, utan på död ved där de lever i larvstadiet.

Här en representant för dessa träflugor. Den befinner sig på en av Bådavikens många döda björkar.
Arten är antingen Clusiodes apicalis eller C. pictipes.
Tack till Viktor Nilsson-Örtman för vägledning angående skillnaderna arterna emellan.
Eller snarare icke-skillnaderna när det handlar om honorna vilket det gör i det här fallet.
Om inte om vore om hade det här varit en hane och då hade art kunnat bestämmas.

Notera det foretiska kvalstret på vänstra vingens alula. Jag lyckas inte avgöra om det är något Mesostigmata-kvalster, vilket jag tror, eller om det kan tänkas tillhöra hornskvalstren (Oribatida)... vilket jag tror mindre på men inte vågar utesluta.

2022 tolkades denna träfluga som C. apicalis. C. pictipes fanns av någon anledning inte med i ekvationen då. 
C. apicalis/pictipes är alltså påträffad även i trädgården. Motsvarande osäkerhet bör appliceras på den honan.


2 kommentarer:

  1. Utan att veta säkert, så skulle jag ändå gissa att det här handlar om den närbesläktade Viktor Nilsson Örtman!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rackarns! Jag var helt säker på att jag skrev ett r. Så säker att ögonen tydligen inte upptäckte missen. Nu är det korrigerat. Tack för kommentaren!

      Radera