torsdag 4 juli 2024

Bådaviken 2.6. Del 8 - Oncopsis sp.

I skrivande stund finns 24 635 insekter på Finlands artlista och rent procentuellt är det inte många kryss i rutorna på min egen artlista. Inser att det kommer ta sin tid innan jag är klar här och det är dags att åka på safari till, låt säga, Belize och börja kryssa av arterna där.

Det här kunde vara ett nytt artkryss men är det inte på grund av ett par faktorer.
Jag sett dem många gånger. De är vanliga. Dokumentation och närmare "koll" har det oaktat uteblivit.

Nymfen, tillhörande familjen dvärgstritar (Cicadellidae), är problematisk beträffande artbestämning.
Genom Anders Delander - tack! - nås släktet Oncopsis men därefter är det stopp. 
Flera av arterna går inte att artbestämma på habitus ens när de är vuxna. Inbördes färgvariationer och inga specifika diagnostiska karaktärer gör det hela hopplöst. Genitaliepreparation krävs.

I Finland finns åtta arter. Några av dem kan väl uteslutas på basis av miljö och geografi, men med tanke på artbestämningssvårigheterna går det inte att dra stora växlar på existerande observationer.
Huvudmisstanken är främst på O. flavicollis och O. subangulata. De är båda på björk vilket även den fotograferade är... om än en död liggande stam. Vågar dock inte utesluta andra heller.

Dvärgstritarna är många.
323 arter i landet.
Många av dem är riktigt vackra.
Varför har jag inte koncentrerat mig på dem någon gång?
Eller stritar (underordning Auchenorrhyncha) överlag? 

Vad är det förresten som sticker upp vid fågelbajset till höger? Noterade det först när jag gick genom bildmaterialet hemma.

Alla dessa frågor!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar