torsdag 25 juli 2024

Trädgården 17.6. Stekelhotellet

Jag har ställt mig ganska ofta vid trädgårdens stekelhotell men dokumentationen har varit sparsam. Här är i alla fall några bilder från 17.6. Vädret var lite halvdant och merparten av steklarna höll sig "hemma".

Ovan hane av korthårig kamgeting Euodynerus notatus.

Fäbodbi Hoplitis tuberculata.

Under lång tid hade jag trubbel med att komma på vilket bi det här var. När de enbart visar sig i porträttläge på det här sättet är merparten av de diagnostiska karaktärerna man vanligen använder sig av utom synhåll.
Jag postade till slut bilden i en diskussionsgrupp (för bin) men nästan direkt det var gjort, och innan jag fick svar, slog det mig att det måste vara hane av Megachile rotundata. Med tanke på att diskussionsgruppen är svensk och att M. rotundata inte finns i Sverige (än) skulle svaret ändå möjligen ha suttit långt inne. Det var lite likadant i fjol när jag grunnade på honorna av samma art.

Fäbodbi har under de två senaste åren hört till hotellets fasta artbesättning

Här en hona i färd med att blockera hålöppningen med allehanda bråte inklusive småsten. Första kammaren innanför är med största sannolikhet tom eller också fylld med diverse partiklar.



2 kommentarer:

  1. Megachile rotundata är alltså en art som sprids av människan eftersom den används för pollinering av bla ärtväxter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det. Det är till Nordamerika, Australien och Nya Zeeland den införts. Södra Finland torde dock ingå i dess naturliga utbredningsområde. Jag borde nog rapportera mina observationer för att få en avvikande blip i kartan på laji.fi.

      https://laji.fi/observation/map?target=MX.204654

      Radera