måndag 8 juli 2024

Trädgården 7.6. Vivlar

Två vivelfynd 7.6. 
Dessa dokumentationsresultat är av den där kvaliteten jag djupt ångrar efter varje oengagerat fotograferande. 
Inget bemödande om att åstadkomma ens en gnutta bättre bildmaterial. Det är bara snabbast tänkbara dokumentation som komplement till krysset i artrutan. 
Skärpning säger jag nu... fastän jag vet att det riskerar bli samma visa igen en annan gång.

Brokig nässelvivel Nedyus quadrimaculatus.
Här vred jag i alla fall en smula på bladet och tog något som kunde kallas "porträtt".

Därefter blev det maskrosvivel Glocianus punctiger.
Dokumentationen berättar mer om den monumentala bristen på engagemang än om vivelns utseende. 
En rent av skämmig bild, men min grundidé med bloggen är, som tidigare nämnts, dagbok och dokumentation. 
I och med detta publiceras ibland även vissa tokdassiga bilder.

Vivlar är generellt tålamodsprövande. Så fort man är inom en halv kilometers avstånd från dem kurar de ihop sig och förblir hopkurade minst tre dygn... typ. 
När man är 100 meter från dem rullar de ner på marken. 
Det är nog för att jag tröttnat redan i förväg som likgiltigheten drabbar mig.

Fast egentligast egentligen är ju vivlar hur spännande som helst. Dessutom ganska fotogeniska med sin långa kran och smått komiska utseende. En vacker dag kanske jag gör en rejäl inandning och tar itu med min disciplin.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar