söndag 7 juli 2024

Trädgården 7.6. Bladstekellarv och bakläxa

Ack denna sakramentskade tankspriddhet och bristande koncentrationsförmåga!
"Jag ska ta foto av växten så..."
Gjorde jag det?
Nej!
Kommer jag ihåg vilken växt larven befann sig på?
Nej!
Sannolikt kom en ny boll förbi min inre irländska setter varpå jag tappade fokus.

Det kanske skulle vara svårt att med säkerhet bena ut vilken bladstekel det rör sig om även om växten vore "känd". Larven är nämligen så pass ung och liten, 4 - 5 mm, att det är svårt att sia något om den färgsättning dessa larver har när de vuxit sig till den storlek i vilken de oftast är beskrivna. Dessutom har den som synes nyss ömsat vilket innebär att den rimligen är tillfälligt blek. På grund av att larven ännu inte krånglat sig ur sitt gamla skinn är det också svårt att bedöma bukfötternas antal vilket även det skulle hjälpa.

Larvens hårighet ger dock visst hopp eftersom det är ett begränsat antal bladstekellarver som har hår. Bland annat kommer arterna i släktet Cladius i åtanke. Det skulle innebära att växten tillhör rossläktet men när jag nu - en månad senare - granskat vilka växter som finns inom den kvadratmeter där larven fotograferades hittade jag inga sådana. Daggkåpa skulle i princip vara det enda alternativet men jag kan just nu inte notera att någon sådan är positionerad just där. 
Enda befintliga växten vars blad kan fungera med det som syns på bilden är maskros. Men någon bladstekel på maskros hittar jag inte i litteraturen. 
Undersökningen fortsätter... på lågintensiv nivå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar