söndag 28 juli 2024

Frill 22.6. Del 3 - Erythraeus sp. (?)

Det blev hopplöst dåliga bilder av dessa 2 - 2,5 mm långa kvalster som sprang omkring i det sandiga området intill diket som avgränsar Frill mot industriområdet i öster.

Jag hade glömt plocka med mig min lilla vita ask som kunde ha begränsat speedkulornas framfart i makroterrängen. Något att samla hem ett eller två kvalster i hade jag inte heller. 
Så som tingens tillstånd ser ut har jag dessutom inte åkt dit på nytt för att åtgärda nämnda brister i bestämningsproceduren och nu när jag började grunna på vad det är för kvalster är det rimligen för sent eftersom dylika kreatur är aktiva under förhållandevis kort tid.

I uppförstoringar av mina suddiga bilder tolkade jag inledningsvis in ett (alltså ett som i 1) par ögon hos kvalstren. Eftersom de tveklöst hör hemma i familjen Erythraeidae började jag således luta mot släktena Balaustium, Callidosoma eller Charletonia vilka inbegriper arter med habitus som går lite i den här riktningen. Ögonens position i förhållande till crista metopica kunde tyda på Balaustium men man skymtar ingen Urnula och verkar i Europa bara inbegripa arten B. murorum som är mera ljusröd och inte alls har metallisk glans. Habitus är i övrigt inte heller klockrent.

Frågetecknen föranledde inlägg i en diskussionsgrupp för kvalster. Erhållen replik - Tack till Julien Tchilinguirian! - gick in för att det handlar om släktet Erythraeus
Den enda av bilderna där jag tycker kvalstret har lite Erythraus-kvalitet i sitt habitus är ovanvarande fotografi. Det är också det enda fotografiet som i stark uppförstoring lyckas antyda att det de facto rör sig om två par ögon vilket således är diagnostiskt för just Erythraeus (samt Eatoniana som dock kan uteslutas).
I övrigt tyckte jag inledningsvis att dessa inte alls ser ut som de Erythraeus-kvalster jag är "van" med". Helhetsintrycket är liksom annorlunda.



När man som jag bara flänger runt och skrapar på ytan genom att se på "allt" i stället för att koncentrera mig på färre saker blir frågetecknen ofta fler än svaren. Tydligast blir detta i samband med artrika djurgrupper för vilka det är svårt eller omöjligt att hitta heltäckande litteratur eftersom studierna är förhållandevis få och begränsade.

I tidigare inlägg om släktet Erythraeus har jag nämnt att insamling och preparering vore nödvändigt för att på allvar utreda vilka arter det handlar om. I skrivande stund kan jag t.ex. inte avgöra om det finns fyra Erythraeus-arter på Frill eller om observationerna inbegriper olika åldersstadier av samma arter så att det i själva verket handlar om två eller tre arter. Men behåring och färgsättning torde, enligt vad jag lyckats notera, vara relativt likartad mellan deutonymf och könsmoget stadium inom en och samma art. Utgående från det ser det alltså ut som om Frill faktiskt inbegriper fyra olika arter i detta släkte. Det är lika många som på hela Finlands artlista.

Den artlistan borde förmodligen innehålla kanske 10 - 15 arter enligt uttalande av en akarolog jag tidigare diskuterat med. Här belyses alltså vetskapen om okunskap gällande arterna. 
"Known unknowns".

För min del är det här med artspaning hobby och viktig avkoppling. Det vore onekligen intressant att faktiskt samla in och göra mer ingående dokumentation av exempelvis dessa olika Erythraeus-kvalster. Men i nuläget är jag inte riktigt beredd att göra det av rent tidsmässiga skäl. Jag skulle då tvingas försaka det mer allmänna, avkopplande, ansvarslösa "ytskrapet" jag trivs med och projektet skulle troligen börja kännas som ett jobb. 

Jobb - betalt sådant - har jag för tillfället så det räcker och blir över. Det går helt enkelt inte att klämma in mer i tillvaron just nu. 

Var och när Erythraeus-kvalstren som presenterats i den här bloggen hittas har jag ju data på. Det är bara för den hugade akarologen att kontakta mig så får vi se till så att en ordentlig undersökning påbörjas. Måhända lämplig avhandling för någon biologistuderande?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar