torsdag 1 oktober 2020

Sadellocke - igen

I det här inläggets kommentarsfält påtalades i all korthet metoder för observation eller insamling av diverse småkryp. I samband med den här nyligen tagna bilden av en sadellocke-hona (Mitopus morio) slog det mig att jag inte har någon bekräftad trädgårdsobservation (än mindre dokumentation) av förväxlingsarten hornlocke (Phalangium opilio). 

Hornlocke är en vanlig art. Varför har jag inte hittat den i trädgården? Är det för att den inte finns där eller för att jag inte synat alla observerade lockespindlar tillräckligt noggrant? Trädgården torde i alla fall rent habitatmässigt vara helt i enlighet med hornlockens tycke och smak.

När det kommer till att inventera - eller i all enkelhet bara hitta och "artkryssa" - småkryp är alltså sökmetoderna av stor vikt. Det är också viktigt att komma ihåg att sökresultaten kanske snarast motsvarar metod och inte vilka småkrypspopulationer som de facto finns i det sökta området. I den bemärkelsen handlar det oftast om att spana efter specifika småkryp på specifika platser genom specifika metoder. 

Utöver det handlar det också om att i förväg försöka komma underfund med vilka arter som potentiellt kan finnas i ett visst område och habitat. Det var så jag hittade mindre vedlarvsstekel eftersom existensen av dess värddjur redan var konstaterad. Man får ha en hypotes om vad som eventuellt går att spana efter och hur man har chans att hitta det. Med andra ord är det exakt som med Higgsbosonen. Man utgår teoretiskt från att något existerar (eller måste existera) och sedan bygger man en gigantisk partikelaccelerator.

Ofta sker ändå oerhört många observationer genom rena slumpmässiga tillfälligheter. Spindeln råkar bara hänga framför korpgluggarna när man är i färd med andra sysslor än att leta småkryp. Stekeln landar på ärmen medan man ser på en fotbollsmatch. Sådant är djupt störande när man har vare sig insamlingsrör eller kamerautrustning med sig.

En vacker dag råkar jag säkert springa på en hornlocke i trädgården också. Eller så har jag innan dess hittat en genom att ingående och metodiskt syna alla långbenta lockespindlar jag stöter på. Vi får se.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar