onsdag 30 september 2020

Taggplattfoting

Taggplattfoting - Polydesmus denticulatus - är hittills den enda arten bland plattdubbelfotingarna (fam. Polydesmidae) jag hittat. Det är också den art som har det nodligaste utbredningsområdet i Finland - åtminstone enligt observationer. 

Med lite tur kunde man kanske även hitta skogsplattfoting (P. complanatus) och med enorm tur möjligen smalplattfoting (P. inconstans) här i Österbotten. Skogsplattfoting är rapporterad upp till Tammerfors-trakten och smalplattfoting är enbart funnen i landets sydligaste delar. Men utbredningskartorna för dessa är förmodligen påverkade av underrapportering.

Samma gäller rimligen den vita dvärgplattfotingen (Brachydesmus superus) som inte är rapporterad på laji.fi, men som är känd från fynd längst i söder (i Finland).

På tal om att rapportera fynd. Taggplattfoting är på laji.fi inte heller så flitigt rapporterad. Nordligaste rapporteringen är från Jyväskylä. Det kunde jag ändra på genom att rapportera mina observationer. Min tumme tenderar dock fastna någonstans när det handlar om just rapportering.

Den här taggplattfotingen dök upp medan jag höststädade lite i trädgården. Brukar oftast vara då jag hittar dem.

Här är ett tidigare inlägg med en taggplattfoting fyndad i april 2018



2 kommentarer:

  1. Det är ju annars intressant hur man inventerar insekter eller spindlar. Traditionella metoder att håva eller att slå ned dem ur buskar kommer ju missa arter som t ex lever i hål eller sprickor. Jag har sett folk använda mera okonventionella metoder som t ex eltandborste för att locka fram predatorer, eller använda ficklampa med UV-ljus nattetid. https://www.youtube.com/watch?v=a-_QE56vxQE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länken!
      Jo, vad man hittar är så oerhört beroende på sökmetod och om man söker "brett" (fällor som tar många olika kryp) eller målmedvetet efter specifika arter. Men en enskild heltäckande metod finns förstås inte. Tycker det är en del av charmen med att söka småkryp. Man vet aldrig vad man kommer att hitta.

      Skaffade för en tid sedan ett (äldre) objektiv som släpper in våglängder en bra bit in på UV-området. Har också ett kamerahus där det interna UV-/IR-filtret är bortopererat. Tänkte leta mig ut efter mörkrets inbrott med UV-belysning och söka (samt fotografera), men det har inte blivit av än. Har än så länge inte införskaffat rätt UV-lampa och jag borde eventuellt modifiera om en blixt så att den inbegriper UV-våglängder. Det är ett himla anstaltande med allehanda mojänger innan man är klar. Projektet har blivit aningen lågprioriterat under sommaren då andra projekt varit mer angelägna.

      Radera