lördag 26 september 2020

Mörkribbad fransvingeslända


19.9 var jag ute på en extremt kort trädgårdssafari. Egentligen var det väl ingen riktig safari heller. Jag skulle bara plocka lite i trädgården och kunde förstås inte göra det utan att kolla om det fanns några småkryp bland det jag skulle plocka.

Här ovan är ett kryp som ramlade ur en gren som stormen Aila rev ner ur vår gårdsek. Det är en mörkribbad fransvingeslända - Valenzuela flavidus.
Kännetecken är vingribbornas mörka kanter samt det mörka partiet längs framvingens bakkant vid basen (bildar mörkt fält längs "ovansidan" av vingen när den är i viloläge).

Arten är vanlig i hela Norden och hittas främst på björk, vide och asp. Det här är ändå första gången jag dokumenterat och artbestämt mörkribbad fransvingeslända. Man får ständigt konstatera att världen är full av triviala kryp man (jag) aldrig tidigare noterat. Bland stövsländorna (Psocoptera) finns många sådana exempel.

Likt ett antal andra arter bland stövsländorna är enbart honor observerade i Norden och de förökar sig således partenogenetiskt (lägger ägg som inte är befruktade av hanar).

Någon särskilt lyckad bild åstadkom jag inte av denna lilla varelse. Hon rörde på sig onödigt raskt och jag kände mig ringrostig med kameraarbetet.


Referens:

Svensson, B. W. & Hall, K. 2010.
Nationalnyckeln till Sveriges flora  och fauna. Stövsländor. Psocoptera
Artdatabanken, SLU, Uppsala.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar