fredag 4 september 2020

Bådaviken 18.8. Del 6 - Alticka

Efter bekräftelse i en svampgrupp kan jag förmedla att alticka - Mensularia radiata - finns ute vid Bådaviken.

Nej, det är inte ett spännande och exceptionellt fynd. Det är enbart ett konstaterande att denna vanliga svamp finns på ett ställe där man förväntar sig att den ska finnas. Härmed är detta faktum utbasunerat på internätet och du som har läst inlägget är en insikt rikare.

När jag gick i lågstadiet - kanske årskurs tre eller fyra - hade vi svampkunskapstävling. Hela lilla gymnastik-/slöjdsalen i skolan var fylld av allehanda svampar som alla elever beordrats plocka till evenemanget. Jag fick medalj för att jag kunde artbestämma i stort sett alla svamparna. Jag var faktiskt en hejare på svamp när jag var liten. Men i något skede har den kunskapen blivit riktigt svajig och numera är jag galet osäker när det kommer till artbestämning av dessa fascinerande organismer. 

Alticka hade jag kanske inte fixat på den tiden. Det handlade mest om de där "klassiska" marklevande svamparna som man antingen äter eller inte äter. Men numera försöker jag sakteliga ta mig fram bland svamparna och lära mig dem på nytt. Den här gången handlar det inte om matsvampar, utan om att bara artbestämma vartefter jag möter olika former av dem - precis som med insekter och andra kreatur. 

När jag ånyo gör några inlägg om böcker ska jag ta upp en samling svampböcker som adderats till bokhyllan.

I övrigt är jag väldigt glad över att vi i lågstadiet hade lärare som månade om alla elevers praktiska kunskap i sådant som hittas och ses i naturen. Rektorn var fågelkunnig också och allt dylikt ingick i den allmänbildning som skedde vid sidan av skolböckerna och läxorna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar