fredag 2 oktober 2020

Asellus aquaticus

Ett av alla tusen små projekt jag tänkt utföra, men som aldrig verkar bli av, är att håva upp bottenmaterial från trädgårdsdammen och hälla över det i ett litet akvarium så att jag får möjlighet att prova fotografera djuren som följer med.

För en vecka sedan fick jag äntligen tummen ur och gjorde ett snabbt försök. Det börjar dock vara aningen sent på säsongen och krypen är inte längre så aktiva eller talrika.

Aellus aquaticus kan man ändå lita på. Under högsommaren formligen täcker dessa vattengråsuggor dammens botten där de mumsar på sjunkna växtdelar. Nu var de ändå tydligt färre men några enstaka individer kunde jag ändå se genom akvariets glas och ett par av dem var så pass nära glaset att jag kunde ta några bilder.

Huvudsyftet med testet var att se om det alls var möjligt att få någorlunda skarpa bilder genom akvarieglaset. Det är ett gammalt litet hemmabygge vilket en tid fungerade som yngelakvarium. Glaset är väl allt annat än optimerat för fotografering. Men i de fall där jag kunde hålla kameran vinkelrätt mot glaset blev resultatet ändå inte galet katastrofalt. Men kan i alla fall se vilket djur som rör sig där bakom rutan.

Syfte nummer två var att snabbt och simpelt addera ytterligare en art till listan över dokumenterade trädgårdskryp. Mission accomplished och det lär väl antagligen bli mer av den här varan nästa säsong.

Asellus aquaticus är vanlig i allehanda olika vatten och klarar viss salthalt vilket gör att de även lever i Östersjön. Arten är en av de viktigare nedbrytarna av organiskt material i våra vatten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar