söndag 4 oktober 2020

Nämen en fågel!

Fåglar gör inte till vanligheterna på den här bloggen längre. 

När jag tidigare i dag var ute i trädgården och dokumenterade några svampar och småkryp så vandrade den här skatan plötsligt upp bredvid mig. Jag hade ett 100 mm makroobjektiv på kameran och kunde trycka av några exponeringar.

Fågeln är högst troligen en av två ungar som föddes i grannskapet denna sommar. Ungarna har nämligen hela tiden varit förvånansvärt oskygga och ofta befunnit sig i vår absoluta närhet ute i trädgården. Jag brukar ha för vana att prata med dem så fort jag ser dem.

Deras föräldrar är av helt annan kaliber vad skygghet beträffar. Så det är onekligen intressant att ungarna utvecklat någon form av trygghet i närheten av oss. Jag har dock jagat och burit bort katter som smugit på dem och sådant kanske har gjort visst intryck. Det rör sig ändå om fåglar som har skarp iaktagelseförmåga och en hjärna som inte ballar ur för småsaker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar