fredag 16 oktober 2020

Torymus armatus

Bloggredaktionen har kommit igång med det säsongsbetonade dokumentationsarbetet och artbestämningen gällande sommarens insamlade småkryp. Ett par inlägg i samma ämne har av olika anledningar redan publicerats (inläggen "Coenosia testacea" och "Obekant Ephialtini"). 
Mera om samlandet här

Stekeln i detta inlägg verkar vara Torymus armatus. Artbestämningen känns hyfsat säker men jag håller ett litet frågetecken i beredskap.

Dels har jag i ett äldre projekt jobbat med en detaljerad habitusteckning baserat på artbestämd stekel från Naturhistoriska museet i Helsingfors och dels är stekeln "nycklad". Så vitt jag lyckats utröna är de båda steklarna likadana och om jag inte gjort bort mig totalt så ska nycklandet förstås ha lett mig rätt. 

Redan ovipositorlängden i kombination med taggen på bakbenets femur (lår) tycks utesluta förväxling med andra arter men givetvis finns även en rad andra karakteristiska kännetecken för T. armatus. I övrigt kan det vara ganska trixigt att hitta rätt i Torymus-djungeln.

T. armatus är kläckt (av entomologer som undersökt) ur bon som rovstekelarna Stigmus pendulus och Rhopalum clavipes byggt i stjälkar av hallon (Rubus). Eftersom den senare nämnda rovstekeln är påträffad i trädgården blir även förekomsten av T. armatus förklarad. 

Arten är troligen vanlig lite här och var i landet. Kroppslängden är 4 mm och ovipositorn (höljet) adderar lika många millimetrar till totallängden.

Storleken - eller litenheten - bidrar alltså ofta till att dessa steklar förblir oupptäckta trots sina bjärta färger. 56 olika arter i släktet är upplistade som levande i Finland.

Spetsen på ovipositorns övre halva har ett antal tydliga tänder. Funktionen för dessa har jag inte hittat svar på. Jag har heller inte hittat information om hur äggläggningen sker i värddjurets bo.



Referens:

M.W.R. de Vere Graham, M.j. Gijswit
Revision of the European Species of Torymus Dalman (Hymenoptera: Torymidae)
Zool. Verh. Leiden 317, 31.iii.1998: 1-202


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar